Alene i Prag

Nu har jeg opholdt mig alene i Prag i tre ugers tid. Det er en ret speciel følelse, som jeg kun har været i nærheden af en enkelt gang før – da jeg flyttede til Mexico i 2009. Der er dog nogle væsentlige forskelle. Forleden gik det op for mig, at der ikke var nogen der havde sagt mit navn i flere uger, og der var ingen der havde rørt ved mig. Ikke engang hånden er blevet givet. Det kreerer sådan et underligt vakuum. Først gik jeg igennem en fase af ensomhed, men nu har jeg næsten fået sådan en zen følelse ud af det.

Tjekkerne er ikke det mest venlige folk. Jeg er blevet råbt af, blevet smidt af bussen, peget fingre af og grint af. Det føles ikke super godt. Til gengæld gør jeg alt for at opsøge positive oplevelser, og i denne uge gav det virkelig pote. Jeg endte med at blive inviteret ud at spise frokost, og senere i operaen af to virkelig søde erasmus studerende. Det var en ren opblomstring at blive set og hørt. Jeg glæder mig allerede til næste undervisnings gang på mandag. Ligeledes var min onsdags undervisning givende rent socialt. Jeg mødte endnu en sød Erasmus studerende, som har inviteret mig i byen i aften, for at høre electroswing (It’s a thing!). Jeg håber at det bliver hyggeligt, og at jeg får mødt nogle nye mennesker.

Min hverdag går ellers med masser af kaffe, lange gåture og en smule undervisning.

På en af mine mange gåture

Jeg har tre faste fag om ugen, og tre tre dages kurser i løbet af semestret. Jeg har valgt fagene Game Studies, The Baroque Aristocratic and Bourgeois Libraries og Feminism and the Environmental Movements. Alle tre virkelig spændende emner, men undervisningen varierer meget. Mine tre mini kurser er Applied Project Management, Media and Cultural Studies – Concepts, Traditions and Currents og History of reading in 15th and 16th centuries. Dem har jeg endnu ikke oplevet, så dem ser jeg frem til.

Jeg tager kurser på to forskellige fakulteter, der er lokaliseret i den anden ende af byen.

Mit hovedfakultet i Prag 5

Den del kom bag på mig, og jeg bruger nu mere tid på transport end oprindelig estimeret. Men det er ok, Prag har en fantastisk offentlig transportsystem. Det er så også det eneste i Prag, som kører som smurt. Dette var jeg dog forberedt på hjemmefra. Heldigvis har de en rigtig god køkultur 😛
På mit hovedfakultet har de i øvrigt en fin lille tavle, der beskriver alle os Erasmus studerende.

Tjekkerne har nogle sjove, små, finurlige særheder. Ud over deres kendte sure miner og ubehøvletheder (specielt imod alt der bare er en smule anderledes), så har jeg bemærket en tendes til at pudse næser højt offentlig (som i VIRKELIG højt!) og en sær kærlighed for farvet og parfumeret toiletpapir.

Duft af kokos? Really?

Det sidste har resulteret i en ren jagt på brugbart toiletpapir 😛 Først efter fire forskellige butikker, lykkedes det mig at rekvirere helt almindeligt toiletpapir. Det er simpelthen for underligt!

Jeg vil i øvrigt gerne trække min påstand tilbage fra sidste indlæg. Det er langt fra alle hundene i Prag som er godt opdraget. Det er bare fordi der virkelig er nogle særtilfælde, som virkelig gør sig bemærket i bybilledet.

Det er ikke usædvanligt at sætte sin (opdragne) hund af foran en butik, når man lige skal ind og handle. Dog er det tilladt at tage sin hund med de fleste steder. Dette gør mit hundehjerte glad.

Jeg har også bemærket at de har en lidt underlig musiksmag her i Prag 😛

Jeg har også fået set mine to danske medstuderende hernede. Vi havde en rigtig hyggelig dag sammen, hvor vi var ude og kikke på monumenter,

ude og spise tjekkisk mad, efterfulgt af kaffe og en ret interessant Kafka statue.

Kafka statue fra 2014

Så i aften vil jeg male byen rød, i morgen vil jeg have tømmermænd og spise stor brunch. I morgen aften vil jeg smutte til centrum, og kikke på lysindstallationer. Der skulle være en hel del af dem i denne weekend.

