Top Ten Tuesday: Part X

Banana smed en af de der famøse facebook nomineringer min vej. Den kaldes for “Ten albums that have influenced me”. Jeg tænkte jeg ville komme med en begrundet version herinde.

Top Ten Tuesday: Part X

10 albums der har påvirket mig

 

I kronologisk lytte orden:

1. Lyle Lovett – Pontiac (1987)

Denne plade er den første jeg kan huske at havde lyttet til. Og den ramte (og rammer stadig) noget i mig. Albummet minder mig om at køre rundt i Mexico.

2. Tracy Chapman – Tracy Chapman (1988)


Denne plade er den første jeg kan huske at havde bedt om at få sat på pladespilleren. Jeg kan ikke havde været mere end 5 eller 6. Albummet har været en genganger hele mit liv.

3. Bryan Adams – So far so good (1993)


Dette var den første CD jeg huske at havde sat på af mig selv.

4. Backstreet Boys – Backstreet Boys (1996)


Dette var min første ønskede CD. Jeg fik den i julegave eller fødselsdags gave i 1996. Jeg lå i timevis på min seng og hørte den på repeat. Jeg var hårdt ramt af BSB feberen i ’96-’99. Jeg kan stadig godt få et nostalgi trip og lytte til BSB. Dette album tændte for alvor en nysgerrighed efter god musik (ja, vi kan godt blive enig om dette ikke ligefrem er et mesterværk!) og dermed hjalp mig ud på en musikalsk rejse.

5. Dizzy Mizz Lizzy – Dizzy Mizz Lizzy (1994) 


Min redning! Dizzy gav mig smag for andet end sukkersøde pop-tunes.

6. Red Hot Chili Peppers – Californication (1999)


Min første kæreste Anders boede på værelse (på efterskolen) med Tupu og den anden Anders. Vi faldt i søvn til denne plade hver aften i flere måneder. Jeg syntes stadig det er et fantastisk album!

7. Korn – Life Is Peachy (1996)


Efter mit første (korte) forhold skulle der prøves grænser af, og hvad bedre end hård rock? Først senere i mit liv stødte jeg på rigtig metal. Men for mit 15-årige pigehjerte var dette tilpas rebelsk 😀 Korn var også adgangsbilletten til mit højt elskede “New Metal”, som er det jeg ellers lytter mest til i dag.

8. Disturbed – Believe (2002)


Believe er indbegrebet af min “become of age” periode. Når jeg tænker på Bornholm, tænker jeg på dette album. Og jeg nyder stadig at rocke herhjemme med albummet på fuld skrue. 

9. Fort Minor – The Rising Tied (2005)


Jeg ønskede mig egentlig kun dette album fordi det var et sideprojekt af Mike Shinoda fra Linkin Park. Det blev revolutionerende for mig. Pludselig var hip-hop ikke længere en fjern planet, med en del af min musik samling. 

10. Intelligent Pushing – (r)Evolution (2009)


Bandet kommer fra Albertsund og det var der jeg stødte på dem. Jeg tror at dette album var med, da begyndelsen på enden ramte mig. Med dette album i hånden spurgte jeg mig selv, om jeg levede det liv jeg ønskede mig. Svaret var et klart nej.

Leave a Reply

