Top Ten Tuesday: Part VI

Dette kræver vist ikke den store introduktion 😀

 

Top Ten Tuesday: Part VI

Mine yndlings serier der er taget af sende fladen

 

I en ikke specielt defineret rækkefølge:

Dexter

Dexter

1. Dexter. Fantastisk serie med den mest elendige afslutnig – Det’ en ommer! Serien bliver dog heldigvis husket for dens helhed og ikke det sidste afsnit. Serien går i bund og grund ud på at følge Dexters lidt underlige liv: Retsmediciner for Miami PD om dagen, og seriemorder om natten. Som serien skrider frem bliver linjen mellem de to dele stille og roligt udvisket. Værd at fremhæve ved serien er hans fanden i voldske søster Debra Morgan. Hun er en af de karakterer i det fiktive univers, som jeg relaterer nemmest  og mest til.

Breaking Bad

Breaking Bad

2. Breaking Bad. Fantastisk serie med den mest perfekte afslutning. Tænk at kunne lide en serie der handler om stoffer, på den hårde måde. I absolutely love! Omdrejningspunktet i denne serie er kemi læren Mr. White. Han får konstateret kræft og for at betale sine lægeregninger beslutter han at lave crystal meth. Han får hjælp af hans gamle elev Jesse Pinkman. Det bliver noget af en oplevelse for dem begge. Hvis du nogensinde skulle se bare én serie, skulle det være denne.

Dollhouse

Dollhouse

3. Dollhouse. Dette er nok min yndlingserie, tæt fulgt af “V Mars”. Min eneste anke er at serien blev taget af sende fladen alt for hurtigt. Heldigt for os, lykkedes det for crewet at få fortalt historien alligevel. Jeg vil dog altid ønske mig flere sæsoner end to. Oh well, mon ikke Josh Whedon får lavet en film engang? Og nå ja, Eliza Dushku is DA bomb 😀 Dollhouse er serien om – øøh – Dollhouse. Som i alt sin enkelthed er et hus der udlejer mennesker til hvad som helst. Menneskerne er tomme skaller (Dolls) der kan programmeres til alt. Så de bliver udlejet som bodyguards, forhandlere, forskere og selvfølgelig en rigtig god date 😛 For en som mig der elsker post-apokalyptiske historier, er denne præ-apokalyptiske serie lige i skabet.

Veronica Mars

Veronica Mars

4. Veronica Mars. My Marshmallow ❤ Serien handler om Veronica Mars der plejede at have venner. Hun var en del af The Cool Crowd. Nu hjælper hun sin far, detektiven Keith Mars, med at opklare sager. Det gør hun selvfølgelig ganske godt, med masser af sassy bemærkninger undervejs. Kirsten Bell er i øvrigt også værd at kikke efter i serien House of Lies.

Gossip Girl

Gossip Girl

5. Gossip Girl. My secret shame. Endnu en serie der burde overveje sin slutning. Gossip Girls identitet var simpelthen så åbenlys i den sidste sæson. Det kunne de havde gjort bedre. Alligevel sniger den sig ind på min top ti, alene fordi det er rigtig godt chick-flick underholdning. I alt sin enkelthed handler serien om en flok unge high society kids fra Upper Eastside, New York City – der virkelig har travlt med at være voksne. Ikke altid klædeligt.

Heroes

Heroes

6. Heroes. Jeg bare elsker denne serie. Igen en serie der er for kort, men man må jo leve med hvad man kan få. Heldigvis kommer der snart en ny serie i samme kaliber (kan man håbe) som de kalder Heroes Reborn. Serien handler om en flok mennesker der opdager at de har specielle evner. Den er utrolig tegneserieagtig, lidt som Sin City – dog en del mindre dyster.

Firefly

Firefly

7. Firefly. Dette er en serie lavet af holdet bag Dollhouse. Jeg nyder alt hvad Josh Whedon har været med inde over. Billedet her er faktisk fra filmen Serenity, der er baseret på serien Firefly – jeg kunne simpelthen ikke finde et ordentlig billede fra serien. Og jeg syntes faktisk at billedet her siger mere end jeg kan beskrive om serien. Tænk renegade crew on a spaceship 500 år ud i fremtiden.

M*A*S*H

M*A*S*H

8. M*A*S*H. Behøver i en forklaring?

Six Feet Under

Six Feet Under

9. Six Feet Under. Jeg tiltrækkes altså bare af serier med død, også selv om det bare er en begravelses forretning 😛 Der er så mange af mine favorit serie skuespillere med i denne serie. Det er mange år siden jeg sidst så den (hvilket egentlig godt kunne være jeg skulle lave om på…) men mit minde om serien er værdsat. Serien handler egentlig bare om en familie, der tilfældigvis har en bedemandsforretning sammen. Ikke så mange dikkedarer.

Weeds

Weeds

10. Weeds. Endnu en serie om stoffer. Denne gang er det dog med en temmelig stærk husmor i hoverollen. Jeg syntes der helt generelt mangler kvinder, der ikke bare er en movie prop i serien. At hun har en funktion der er andet end en relation til mændene i serien. Man må sige at det ikke er tilfældet her – og yay for det! Her udspringer alle de mandlige roller fra deres relation til hende. Lidt lige som Breaking Bad handler denne serie om hvad man vil gøre for at sørge for sin familie. Hurtigt kommer der andre motiver på banen, men udgangspunktet er en sød tanke. Her er det så Nancy Botwin der efter sin mands død, prøver at holde familien over vande. Det lykkedes ikke så skide godt for hende. Heldigvis er hun ikke alene.

 

2 thoughts on “Top Ten Tuesday: Part VI

  1. Nej hvor sjovt, vi to har virkelig forskellig seriesmag 😛 Udover breaking bad, er der 4 serier på listen som jeg droppede efter de første par afsnit (weeds, dexter) eller efter et par sæsoner (v. Mars, GG).. til gengæld har vi det til fælles at GG var en secret shame.. Men mon ikke den er det for alle? 😛

    Like

    • Ja, man kan ikke anklage os for at være Two Peas in a Pod 😛 Hvilket også er en af de ting jeg i dag virkelig formår at nyde. Og jeg håber inderligt at jeg ikke er den eneste med GG. Jeg overvejede også at smide The OC på listen, men der var ikke plads.

      Like

Leave a Reply

