Robert Gailbraith: The Cockoo’s Calling

Jeg er altså lige nød til at dele min seneste læseoplevelse, for jeg er svært begejstret!

Cover: The Cuckoos Calling

Cover: The Cuckoos Calling

J.K. Rowling har skrevet denne krimi under pseudonymet Robert Gailbraith. Noget med at hun ville bedømmes ud fra hendes bøger og ikke hendes navn. Det forstår jeg sådan set godt, men jeg var nok ikke faldet over denne bog, hvis ikke hendes navn var forbundet med den. Og det havde virkelig været en skam.

Jeg læste den på engelsk, hvilket jeg oftest foretrækker. Jeg syntes at det gode sprog går tabt i de fleste oversættelser. Ironisk nok er jeg ret vild med Harry Potter oversættelserne til dansk. Hanna Lützen kan bare et eller andet. Og Twilight bøgerne er skrevet i så dårligt et sprog at oversættelsen kun kan forbedre oplevelsen.

Nå, tilbage på sporet. The Cuckoo’s Calling er, som alle Rowlings bøger, skrevet i det smukkeste sprog. Hun formår at skrive i et ret let læseligt sprog, til forskel for hendes seneste The Casual Vacancy, som jeg i øvrigt stadig er i gang med. The Cuckoo’s Calling er en typisk 1940 detektiv roman. Jeg blev ved med at glemme at den forgik i vores nutid med mobiltelefoner og paparazzi, det var i virkeligheden lidt forstyrrende når jeg blev mindet om det – men det er så også det eneste negative jeg har at sige om bogen. Jeg får helt lyst til at læse Raymond Chandler igen. Tror jeg skal en tur på biblioteket i den nærmeste fremtid.

Leave a Reply

