Throwback Thursday: Part VIII

Jeg har virkelig overvejet om hvorvidt jeg skulle udgive dette blog indlæg eller ej. Så derfor skal i have lov til at læse blog indlægget først og høre mine kommentarer bagefter.

Hunde hysteri!

– Udgivet første gang d. 12. august 2009 på xlguide.dk

Jeg er ved at kaste op over det (medie) hysteri der er omkring kamphunde i øjeblikket! Helt ærligt, er jeg selv utryg ved kræene, men det er fordi jeg selv har en hidsig lille “rottekøter” og jeg er bange for at han en dag skubber dem for langt ud, så de knækker nakken på ham. Mine to hunde, Freya og Balder, er de mest elskelige hunde jeg nogensinde har ejet – og jeg har haft et par stykker. Er opvokset med dem på gården på Bornholm. Mine forældre har haft alle slags racer. Fra Jack Russell Terrier og Gravhund til Schæferhund og Sct. Bernhard.

Freya er en 4 årig, lys, Labrador Retriever – Formel 1 og Balder er noget af et gadekryds på knap 10 mdr. Men der er lidt “Paris Hilton” hund over ham.

Freya, 4 år

Freya, 4 år

Balder, 1 år

Balder, 1 år

Freya har der aldrig og kommer heller ikke til, at være problemer med. Du kan hoppe rundt på hendes hoved og hun ville undskyldende slikke dine hænder (Ikke fordi jeg har afprøvet det, meeeen…) Balder derimod. Han er en vaske ægte terrorist. Han gør af alt. Jeg bilder mig ind at det er fordi han er lille, ikke er særlig gammel og at jeg nok skal få det ud af ham. Nu er vi lige flyttet til Albertslund, 5 min. fra en fantastisk hundeskov. Min tanke var, at nu var der endelig mulighed og plads for at træne ham. Og jeg har endnu ikke haft problemer med ham i skoven, hvor han ikke har snor på. Men her kommer så mit problem. For når vi møder kamp/muskel hunde, i snor, går han helt grassat! Og jeg mener virkelig grassat.

Forleden mødte vi Rex, en stor kamphund. Freya og Rex kom rigtig godt ud af det med hinanden. Lidt som at se på et par hvalpe der tumler rundt. Men Balder. Han gik direkte til angreb på struben af Rex. Jeg stod og snakkede med ejeren i 15 min. og Balder, som var i snor, var ved at kvæle sig selv i bare iver for at tæve den mindst 50kg større hund. Jeg nægtede at ta´ ham op for at berolige ham, da jeg tror det er som at skyde sig selv i foden, i sidste ende. Jeg tror at det bare gør ham mere aggressiv og asocial. Han er nød til at finde ud af at han er den lille. Ejeren tog det hele med en fantastisk ro. Han holdte bare godt fat i snoren og stod med begge fødder solidt plantet i græsset. Jeg gjorde så det samme.

Men jeg kan sgu godt forstå de hunde der bider fra sig, når de bliver angrebet på den måde som Balder gjorde. Ikke fordi jeg ikke ville gå amok, hvis der skete ham noget – for det ville jeg. Men i sidste ende vil det, i dette tilfælde, være min egen skyld da jeg ikke kan kontrollere min hund. Men hvad gør jeg? Jeg er bange for at slippe ham løs i skoven hvis han nu skulle eksplodere, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal lære ham at opfører sig ordentligt blandt andre hunde, hvis han ikke får lov at være sammen med dem på lige vilkår – og her tænker jeg mest på snoren.

Jeg er jo ikke helt ansvarsløs, så jeg er i gang med at finde et ordentligt lydighedskursus til ham. Jeg syntes bare det er en jungle af informationer og værre endnu, mangel på samme. Jeg kan ikke finde hoved og hale i det. Jeg vil hellere bruge en time ekstra på transport, hvis vi kan få os en ordentlig træner. Men hvordan bedømmer man det, når man ikke har oplevet dem? Jeg mener, skal jeg virkelig bruge mellem 500kr og 1000kr pr. hold indtil jeg finder det rigtige? Det har jeg simpelthen ikke råd til på min su.

Og her når vi så endelig til det jeg ville snakke om! ;o) Indfør hundekørekort med obligatorisk hvalpe træning, samt opfølgende “chek-ups”/eksamen – om man har opretholdt en hvis standart – en gang om året! Det ville gøre mit liv så meget nemmere. Og jeg tror at hele den her “kamphunds problematik” lige pludselig ville være ikke eksisterende. Den økonomiske side af sagen skulle selvfølgelig falde på hundeejeren. Er man gammel nok til at få hund, er man også gammel nok til at betale for dem. Og så skal folk simpelthen ha´ et fysisk hundekørekort, som skal medtages hver gang man forlader hjemmet med hunden. Så når politiet stopper en i et rutinetjek, kunne de fjerne de “ulovlige/ikke registrerede” hunde og gi´ dem chancen hos en anden familie!

Til sidst har jeg lige et enkelt spørgsmål til jer. Hvad er definitionen af en kamphund? Folk har mange meninger og i dagens anledning vil jeg gerne høre jeres! For jeg er efterhånden godt forvirret ;o)

Kommentar:

Jeg syntes det er værd at bemærke at den omtalte hund (Rex) senere hen har overfaldet adskillige hunde i området, bl.a. en lille hvalp. Det var et vidunder at Balder ikke fik provokeret ham til angreb.
Jeg har mange holdninger til både muskelhunde og hundeloven, jeg mener dog ikke det er en diskussion værd. Der er sådan lidt små religiøse holdninger, når det kommer til vores firbenede venner.

Min måde at håndtere situationen på var totalt forkastelig. Balder er blevet en utrolig utryg hund, der efterhånden er blevet overfaldet 20-30 gange af muskelhunde, mastiffer, golden retrievere og labradorer. Jeg kan ikke længere have ham uden snor for han er i forsvars position med  det samme han ser en hanhund af den “forkerte” race. Han kan virkelig ikke udstå labrador og golden retriever. Jeg ville ønske jeg havde været en mere erfaren hundeejer, men må ta til takke med at vide at Balder elsker sin flok og han gerne leger, når vi møder de “rigtige” hunde.

Leave a Reply

