Romkugler

I går skulle vi til fødselsdag hos Señor kærestes mor. Jeg ved på forhånd at hun nyder at forkæle sine gæster med is og chokolade. I går var ingen undtagelse men denne gang var jeg forberedt – mest fordi Señor kæreste også er gået i gang med LCHF. Han har virkelig besluttet sig for at gøre det, så jeg tænkte jeg kunne hjælpe ham lidt på vej. Så jeg fandt en opskrift på romkugler Hjemme hos Xenia, som vist nok er baseret på Madbandittens nyeste kogebog. Jeg er jo heller ikke særlig dygtig til at følge en opskrift, så her kommer min version af de små lækre satan’er.

Romkugler

Ca. 40 stk.

Grundkagen:

2 m/l æg

5 spsk sukrin gold

100 g smeltet smør

2 stk vaniljepulver (den uden sukker)

2 tsk bagepulver

1 dl fedtreduceret mandelmel

2 spsk fedtreduceret kokosmel (altså ikke den almindelige kokosmel)

 

Romkuglemassen:

2 dl piskefløde

150 g mørk chokolade 70% (det var det jeg lige lå inde med. Jeg tror jeg putter mere i næste gang)

1 dl ristede hasselnødder malet til fint mel

3 dl kokosmel malet til fint mel (her bruges den helt almindelige kokosmel, der kan købes i fakta for 8 kr)

5 spsk kakaopulver (igen, uden sukker)

3 stk vaniljepulver

3 spsk sukrin gold

4 tsk sukrin+ (næste gang prøver jeg den almindelige sukrin og ser om det giver en bedre sukker fornemmelse)

5 spsk rigtig god rom

lidt salt 

Krymmel:

Kokosmel (den almindelige)

 

Grundkagen: 

2014-02-23 12.34.17Ovnen opvarmes til 180 grader.
Æggene piskes luftigt med sukrin gold. Blandes derefter med de resterende kage ingredienser.
Hæld den tykke dej over i muffin formene (jeg bruger altid silicone forme, men papir kan også bruges) og bag dem til de er gyldne på toppen, ca. 15 minutter.

Tag dem ud og lad dem køle af, imens du laver romkuglemassen.

2014-02-23 12.53.38

Romkuglemassen: 2014-02-23 13.20.28

Opvarm fløden og smelt chokoladen heri. Afkøles, uden at stivne. Rør evt. rundt mens den afkøles.

Kagen smuldres i en skål og resten af ingredienserne tilsættes (inklusiv chokolade-fløden). Massen blandes sammen, evt. med en el-pisker. Dejen sættes på køl til den er fast nok til at blive trillet. Jane skriver 3-4 timer, Xenia en enkelt. Jeg selv havde ikke tålmodighed, så det blev måske til 20-30 min.

Den nu afkølede masse trilles i passende størrelser og derefter trilles de i kokosmel. Jeg er personligt til to-bids romkugler, men det er jo en smagssag.

Enjoy!

2014-02-23 15.37.01

Leave a Reply

