Livet med PCO

Efter mange års ruchetur på vægten fandt jeg endelig ud af at jeg ikke bare fed og doven men at jeg faktisk havde PCO. Dette er skete i efteråret 2011. Da jeg fik PCO’en konstateret ordinerede lægen metformin. Det skulle være løsningen på alle mine problemer mente hun. Det resulterede i et halvt år med konstant kvalme, i perioder var det så slemt at jeg lå og holdte om toilettet bare fordi det var dejligt koldt. Det er et mirakel at jeg ikke blev smidt ud af skolen. Det skal de have tak for.

Student, sommeren 2012. Tæt på min max. vægt.

Student, sommeren 2012. Tæt på min max. vægt.

Jeg opgav metforminen engang i foråret 2012. Jeg husker ikke meget fra den periode så det kan kun blive et slag på tasken. Efterfølgende tog jeg et sted mellem 20 og 30 kg på – og jeg var altså ikke en lille pige til at starte med.

Jeg gik til lægen og bad om noget hjælp til vægten. Forklarede at jeg havde PCO og hvad metforminen havde gjort ved mig, både fysisk og psykisk. Jeg spurgte om det ikke var muligt at få noget tilskud til en diætist inden jeg blev så tyk, at jeg begyndte at koste staten en masse penge på diabetes, gigt, sygemelding og hvad ved jeg. Det mente han ikke kunne komme på tale. Vred og ked af det gik jeg hjem og skrev en lang status opdatering på facebook. Bandede og svovlede over hvor svært det var at få hjælp. Kort tid efter fik jeg en kommentar fra min stedmor der ikke kunne se noget problem. De penge kunne jeg da bare få af hende 😀

Alligevel tog det mig et par måneder at tage kontakten til en diætist, for så skulle jeg jo pludselig gøre noget ved mig selv og mit liv. Jeg fik dog heldigvis taget mig sammen og tog til diætisten, Hanne Juul, i februar 2013. Det blev starten på et helt nyt liv.

Nu, næsten et år efter, har jeg tabt mig 20 kg – og det er bare det mindste af det hele.
Hanne Juul introducerede mig til begrebet KISS-kost der i store træt går ud på at skære de fleste kulhydrater ud af kosten (dem der påvirker blodsukkeret mest – herunder mel, sukker, ris, pasta, kartofler og min elskede frugt) og spise så fordelingen af fedt, protein og kulhydrat bliver 1/3. Det var en utrolig hård overgang, i hvert fald indtil jeg fik oprettet en profil på madlog. Den udregne alt madindtaget ned til mindste detalje. Med den nye kost er der fulgt en masse velvære med. Jeg var slet ikke klar over at jeg havde ondt i maven før men kan godt se nu, at jeg har været oppustet i noget nær 15 år. Det er ret vildt at tænke på. Jeg har nu fornyet energi, er gladere og med mindre smerter. Dette hænger selvfølgelig også sammen med vægttabet, da jeg ikke længere belaster kroppen helt så meget. Men det er jo stadig en kamp. De første 20 kg røg ret hurtigt men så startede jeg studie og al mit fokus røg den vej. Nu har jeg vænnet mig til alle de nye ansigter og arbejds stressen der følger med et studie. Jeg bliver nok aldrig rigtig dus med fornemmelsen af altid at være bagude men jeg ved nu hvad jeg kan forvente fremover. Og har derfor genoprettet min madlog profil – jeg har allerede smidt et kilo siden jul 😀

One thought on “Livet med PCO

  1. Pingback: En jakke, der betyder så meget… | Livet med PCOS

Leave a Reply

